Perioada Triodului


În Ortodoxie, cărţile de cult reprezintă forma sistematizată şi fixată în scris a rânduielilor liturgice , îndreptarul după care se săvârşesc serviciile divine: Sfânta Liturghie, Sfintele Taine şi ierurgii, Cele Şapte Laude, ş.a.. Între acestea un loc deosebit îl ocupă Triodul ce conţine cântări şi pericope biblice pentru fiecare zi a perioadei cuprinse între Duminica Vameşului şi a Fariseului şi Vecernia din Sfânta şi Marea Sâmbătă, în total 10 săptămâni dintre care 7 ale Postului Mare.

De cunoaşterea şi înţelegerea Triodului ţine în mare parte modul în care este trăit şi perceput cel mai important post din cursul anului bisericesc, ce precede Învierea Domnului. Redus la o „obligaţie” juridică şi la un set de reguli dietetice, Postul Mare îşi descoperă adevăratul sens în odele imnografilor ce urmăresc reînnoirea fiinţei umane păcătoase, dezrobirea acesteia de patimi, conştientizarea propriei nevrednicii, toate acestea fiind puse în evidenţă printr-o atentă selecţionare şi aranjare a temelor în slujbele Triodului, îmbinarea lor reciprocă, conformitatea cu împrejurările timpului şi realitatea faptului, expresia lor mişcătoare, tristă şi în acelaşi timp încununată cu o speranţă vie.

Adevărat tezaur al teologiei noastre ortodoxe, Triodul pune în prim planul cântărilor sale Învierea Domnului, radiind astfel o atmosferă spirituală prin excelenţă. Văzut în acest context, Postul trebuie întâmpinat ca o primăvară duhovnicească, ca o perioadă a bucuriei şi luminii ce constă în întoarcerea la viaţa „normală”, la acea „postire” pe care Adam şi Eva au întrerupt-o, introducând astfel în lume suferinţa şi moartea. Împlinirea în această perioadă a virtuţilor apare astfel ca o adevărată înviere sufletească, o ridicare din mormântul păcatului şi îmbrăcare a unei vieţi neprihănite şi sfinte.

Întotdeauna primul pas al unei vieţi duhovniceşti autentice este cunoaşterea temeinică a învăţăturilor Bisericii; cărţile liturgice fiind reflexul practic şi modul de actualizare a acestora prin intermediul cultului, este evident faptul că instrumentele necesare urcuşului spiritual ce ne sunt oferite nu pot fi marginalizate sau cu atât mai puţin ignorate. În acest sens, dintre toate cărţile liturgice, Triodul ne pune înainte, prin excelenţă, treptele scării duhovniceşti, care, urcate în decursul Postului Mare, ne îmbracă în veşmintele luminoase ale neprihănirii în vederea întâmpinării Învierii Domnului, ca imagine a vechii pregătiri a catehumenilor ce avea ca scop iniţierea pascală.

Frumuseţea cântărilor Triodului, reflex al talentului extraordinar al autorilor liturgici, ne îndeamnă, în fiecare an, să reconsiderăm atitudinea de indiferenţă pe care o arătăm în primul rând faţă de sufletul nostru şi faţă de mijloacele pe care Biserica ni le pune la dispoziţie pentru dobândirea mântuirii. Primul pas în vederea schimbării acestei atitudini este cunoaşterea. Iar în Postul Mare această cunoaştere trebuie să înceapă cu Triodul.

Gb

Un gând despre &8222;Perioada Triodului&8221;

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s