Amfilohie Iordănescu – Buchet de Muzică


https://psaltiicatedraleipatriarhale.files.wordpress.com/2009/05/amfilohie-iordanescu_buchet_bucuresti_1933.pdf

amfilohie

Am numit lucrarea de faţă „Buchet de Muzică” fiindcă se aseamănă cu un adevărat buchet de flori. Şi într’adevăr, după cum un grădinar iscusit, când voieşte să facă un buchet de flori alege şi combină florile cele mai frumoase şi mai deosebite pentru ca buchetul său să fie admirat şi preţuit, tot aşa şi eu am rupt şi am cules din îmbelşugata şi frumoasa grădină a muzicii bisericeşti, cântările cele mai frumoase, şi cele mai de trebuinţă pentru strană, alcătuind buchetul muzicesc de faţă care cuprinde florile cântărilor vecerniei, ale utreniei şi ale Sfintei Liturghii.

Ţinând seama de neapărata trebuinţă a cântăreţului i le-am dat strânse toate într’un mănunchi aceste cântări, spre a le avea la îndemână. Am pus la începutul cărţii teoria şi gramatica muzicii bisericeşti ca să o aibe la îndemână în tot momentul, expunând-o într’o formă „socratică cu întrebări şi răspunsuri”.

Comformândumă timpului, am căutat să redau cântărilor din acest buchet, o formă simplă, uşoară şi plăcută, aşa cum se obişnuieşte a se cânta astăzi în biserică, venind în ajutor în acelaşi timp noilor începători, cu toată posibilitatea şi uşurinţa pentru a pricepe şi învăţa cât mai uşor Tehnica Muzicii Bisericeşti.

Dorinţa şi străduinţa mi-a fost să fac o carte mai completă dar criza financiară ce bâtuie peste tot (şi peste toate), precum şi scumpetea tiparului m-au pus în imposibilitate de a-mi ajunge scopul, mărginindu-mă numai la lucrarea de faţă.

Totuşi bucuria şi mulţumirea mea sufletească este mare fiindcă am putut să dau la lumină puţin din multele mele compoziţii şi scrieri, contribuind şi eu cu ceva pentru binele obştesc.

Cu toată străduinţa ce am depus la tipărirea acestui buchet, pentru a înlătura greşelile de tipar, totuşi ele au fost inevitabile. Pentru îndreptarea acestor greşeli am pus la sfârşitul cărţii o erată din care se vor putea îndrepta greşelile întâlnite, rugând pe cel ce va face aceasta s-o facă cu duhul blândeţii, căci a nu greşi este cu neputinţă.

Extras din prefața volumului Buchet de Muzică, tipărit de Amfilohie la anul 1933 în București, la Tipografia Cărților Bisericești.

Lasă un răspuns

